De naam risicokaart komt voort uit de Regeling provinciale risicokaart. De beschikbaarheid van de risicokaart(externe link) is in november 2022 al komen te vervallen.  De ontsluiting van de data vindt nu plaats via de Atlas Leefomgeving(externe link). In 2024 zal de Atlas Leefomgeving en met name de externe veiligheid data in de meer onder de aandacht worden gebracht van gebruikers. 

Door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt een basis dataset aangeleverd. De gemeente neemt deze dataset in beheer, en hoeft zelf geen data aan te leveren. Wel moet worden gecontroleerd of bij KGL’s de juiste kwetsbaarheid is toegekend. 

Ja, onder de Omgevingswet veranderen de definities voor het toekennen van een kwetsbaarheid aan gebouwen en locaties. Ook is er een kwetsbaarheidsklasse toegevoegd namelijk de zeer kwetsbare gebouwen. De bestaande indeling van gebouwen en locaties voldoet daarom niet meer.

Op dit moment nemen we alleen verblijfsobjecten en panden mee die in gebruik zijn. 

Bij het samenstellen van basisset wordt de data opnieuw opgebouwd. Hierbij wordt geen gebruik gemaakt van de gegevens uit de Risicokaart. Zie ook vraag 3.

Op de pagina over kwetsbare gebouwen en locaties op onze website komt het schema te staan met de keuzes op basis waarvan de kwetsbaarheid van gebouwen is bepaald. Met dit schema en de bijbehorende uitleg beschikken gemeenten over een handleiding waarmee zij de kwetsbaarheid van de gebouwen kunnen bepalen. De handleiding zal tegelijkertijd met de basisset beschikbaar komen. 

In de Omgevingswet is een overgangstermijn van 1 jaar opgenomen. Dit betekent dat de KGL’s uiterlijk 1 januari 2025 in het REV moeten staan. De basisset en een werkende module om de basisset aan te passen zal zoals het er nu naar uitziet in februari / maart 2024 beschikbaar komen.

Voor het beheer van de KGL’s zijn meerdere disciplines nodig. De gebruiksfuncties van gebouwen komt veelal uit het BAG. De BAG krijgt de gegevens weer van vergunningverlening toezicht en handhaving en Bouw & Wonen. Voor het bepalen van de kwetsbaarheid van gebouwen en locaties is het van belang dat een adviseur externe veiligheid wordt geraadpleegd eventueel in bepaalde gevallen aangevuld met kennis van externen (veiligheidsregio, brandweer). Als gemeente bent u vrij deze keus zelf te maken. Er is geen diepgaande kennis nodig van externe veiligheid om een beheerder van de KGL’s te zijn.

Nee, er is geen wettelijke grondslag. Het beheren van het REV is ook geen onderdeel van de basistaken die neergelegd zijn bij de Omgevingsdiensten. De gemeenten zijn aangewezen als bevoegd gezag. Daarmee zijn zij ook de wettelijk aangewezen bronhouder. Het staat gemeenten en Omgevingsdiensten/Veiligheidsregio’s uiteraard vrij om onderling afspraken te maken over het delegeren of mandateren van het beheer van de KGL’s. Wel is het verstandig om na te gaan bij welke organisatie de informatie over gebruiksfuncties van gebouwen en locaties ligt en hoe het proces van toekenning van kwetsbaarheid en beheer van de KGL’s zo goed en efficiënt mogelijk ingericht kan worden.

 Voor gemeenten wordt ook gewerkt aan een financiële bijdragen. Dit jaar nog worden de brieven hiervoor verstuurd aan gemeenten en aan de Omgevingsdiensten.

Er komt een financiële bijdragen voor omgevingsdiensten voor het aansluiten via de API op het REV en de invoering van propaantanks en windmolen.

UPDATE 10 september 2024 : Helaas zijn er tot op dit moment geen brieven verstuurd. Er kan op dit moment geen uitspraak worden gedaan over de datum waarop de brieven wel zullen worden verstuurd!

Een wijziging of aanvulling van de data komt in het huidige proces pas in beeld als de bestemming gerealiseerd is en in gebruik is genomen (in BAG opgenomen met een gebruiksfunctie). In 2024 zal er gekeken worden of geprojecteerde bestemmingen uit het digitaal stelsel omgevingswet (DSO) gehaald kunnen worden. 

Ja, alle aangeleverde objecten blijven bewaard in het REV met een begin- en eind geldigheidsdatum. Er is ook een historiefunctie om terug te kunnen kijken hoe het was. 

Aanpassingen van de kwetsbaarheid kunnen gemaakt worden via de KGL-module. De gebruiksfunctie moet worden aangepast via de BAG.

Alle KGL’s in een gemeente moeten worden geregistreerd en niet enkel de KGL’s die binnen een aandachtsgebied vallen.

Er zal periodiek gecontroleerd worden of aanvullingen of wijzigingen in de brondata leiden tot wijzigingen in de kwetsbaarheid of het toevoegen of verwijderen van gebouwen en locaties. Als dat zo is worden die panden opnieuw aangeboden in de bevoegd gezag module (BGM). 

In de BGM kan de beheerder ervoor kiezen om de update automatisch te laten verwerken in het REV en achteraf op basis van een aangeleverde wijzigingslijst een controle uit voeren. Ook kan de beheerder ervoor kiezen om de update vooraf te controleren en deze te valideren om toe te voegen aan het REV. Een gedetailleerdere uitleg zal in een handleiding opgenomen worden.

 

Er is een automatische koppeling tussen het REV en de BAG. U hoeft hier zelf niets voor te doen.

Naar ons weten is er nog geen contact geweest met het platform, aangezien gemeenten hier zelf over gaan. Wij zullen het proces voor de KGL’s, en vragen hierover, bespreken met dit platform. 

Een exacte tijdinschatting is op dit moment lastig te geven en hangt ook af van de grootte van een gemeente af (te beheren gebouwen en locaties). Wel richten we het proces van beheer zo in dat maandelijks een lijst met wijzigingen beschikbaar is in de beheermodule. Gemeente kunnen ervoor kiezen om de wijzigingen automatisch of handmatig door te voeren. Deze keuze kan bij het beschikbaar komen van de beheermodule gemaakt worden.

De hoogste kwetsbaarheid telt en bepaalt de kwetsbaarheid van het hele gebouw. 

Daar gaan we naar kijken, voor nu is daar nog geen lijst van gemaakt. Dien uw verzoek in via het contactformulier(externe link). 

Er lopen gesprekken met het ministerie Justitie en Veiligheid om deze regeling aan te passen. De planning hiervan is nog onduidelijk. Binnenkort volgt meer informatie.

Niveau 2 e-herkenning is voldoende. Invoer van e-herkenning voor het REV vindt pas in kwartaal 3 van 2024 plaats. 

Het voornemen is om een update proces in te richten waarbij één keer in de maand de verschillende registers worden gecontroleerd. Als daar wijzigingen naar voren komen sturen wij het object opnieuw in en dan komt dat object klaar te staan met de status “update” in de KGL-module. De gemeente ontvangt hier een melding van en bekijkt dan of de gekozen kwetsbaarheid correct is. Als de gemeenten zelf wijzigingen maakt in de BAG met een nieuw/oud pand of nieuwe gebruiksfunctie, dan zie je dit binnen een maand terug in de KGL-module.

Op de KGL pagina komen binnenkort alle algoritmes staan. Sommige algoritmes hebben een hogere zekerheid, dan andere. Het is handig als die algoritmes op den duur door de gemeenten gecontroleerd worden of alle informatie kloppend is. Er zitten meer dan 6 miljoen panden in de datasets. Het is geen doen om al die panden handmatig te controleren. Op het moment dat er een ruimtelijke ontwikkeling of een  vergunningsaanvraag is adviseren wij gemeenten om een controle uit te voeren voor het gebied waar dit van toepassing is.

Als in de onderstaande URL de eigen gemeentecode wordt ingevuld is het mogelijk om de data als CSV bestand binnen te halen.  Deze URL moet dan in de zoekbalk van de internetbrowser worden geplakt. Het gedownloade  CSV bestand kan dan weer worden ingelezen in bijvoorbeeld Excel.  Het stukje "GM0093" moet dus worden vervangen door de eigen gemeentecode. De Gemeentecodes zijn downloaden via deze link(XLSX).  

https://rev-portaal.nl/geoserver/wfs/rev_public?service=WFS&request=GetFeature&typeName=rev_public:kgl_module&CQL_FILTER=bronhoudercode ilike 'GM0093'&outputFormat=csv

Daarnaast is het mogelijk om alle data van uw gemeente te downloaden als ESRI shape bestand. Hiervoor vervangt u de tekst outputFormat=csv door outputFormat=shape-zip in de bovengenoemde link. 

Als u op zoek bent naar een rechtstreekse linkmogelijkheid naar de bagviewer van het kadaster kunt u aan uw lijstweergave in excel de volgende cel toevoegen. 

=HYPERLINK(TEKST.SAMENVOEGEN("https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/?searchQuery=";TEKST(H1;"0000000000000000"));"Link naar bag viewer")

Cel H1 moet dan vervangen worden door de cel waar het bag-id staat. 

Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om de data via de wfs en wms link in te laden in het eigen Gis-systeem.
Meer informatie hierover is te vinden op de pagina kaartbeelden op onze website. 

Het subsidiegeld wat is beloofd aan gemeenten wordt uitgekeerd in het decentralisatiefond van gemeenten. Binnen het gemeentefonds bestaat naast de algemene uitkering en de integratie-uitkering ook de decentralisatie-uitkering. Alle gemeenten ontvangen hierover een brief.  Alle accounthouders KGL en contactpersonen krijgen hier ook een email van. 

Ja, dat kan. Dit kan door te kiezen voor bijvoorbeeld de functie woonfunctie en tegelijkertijd te kiezen voor een bepaalde kwetsbaarheid en vervolgens de selectie te publiceren. Dit doe je in de KGL module.

Vervolgvraag: Kan ik ze dan ook allemaal tegelijk aanpassen?

Nee, in één keer aanpassen van de kwetsbaarheid voor een selectie van gebouwen is op dit moment niet mogelijk.

Ja. Bij een update van de data in Q1 2025 wordt dit aangevuld. Zelf opvoeren van gebouwen kan niet.

Antwoord

Dat hangt er vanaf. Bij zowel de woonfunctie als industriefunctie zou je uit moeten komen op kwetsbaar. Echter, voor een bij een bedrijf behorende woning, bedrijfswoning, geldt dat dit als beperkt kwetsbaar wordt aangemerkt. 

Antwoord

Ligplaats en woonboten zijn woonobjecten in de zin van de BAG en worden dus meegenomen in de KGL dataset.

Een plaats in het water met soms ook een (deel van een) terrein op de oever. Deze plaats moet kunnen worden gebruikt door een drijvend object dat langere tijd daar wordt vastgemaakt. Het drijvende object moet geschikt zijn om in te wonen, om een bedrijf in te hebben of om voor plezier in te verblijven. Bijvoorbeeld een woonboot. De gemeente mag zeggen of er voor de BAG ergens een ligplaats komt. Begrippenlijst BAG | RvIG

Antwoord

Dit is afhankelijk van de inschatting van de gemeente. Soms kan het zijn dat een gebouw een bepaalde gebruiksfunctie heeft, maar daar in werkelijkheid activiteiten plaatsvinden welke het gebouw eigenlijk een zwaardere kwetsbaarheid zou toewijzen. Bijvoorbeeld een woning waar eigenlijk 24-uurszorg plaatsvindt, maar niet deze gebruiksfunctie heeft vastgelegd. U kunt dan als gemeente zijnde  dit alsnog wijzigen. Dit heeft echter wel gevolgen voor ruimtelijke ordening. Dit moet u als gemeente goed motiveren. 

Antwoord

We zijn bezig met het bouwen van een updatemodule voor de KGL. Op het moment dat deze er is worden panden die verwijderd zijn uit het bag doormiddel van een pop-up met vraag onder de aandacht gebracht. Op dit moment gebeurt dat nog niet.

Antwoord

Of er een groot aantal mensen aanwezig is wordt bepaald aan de hand van PGS-1 (deel 6). Deze richtlijn stelt dat bij een sportfunctie 20 m per persoon gebruikelijk is. Indien het gebruiksoppervlak van het sportcomplex meer dan 1000 m bedraagt wordt de aanname gedaan er meer dan 50 mensen aanwezig zijn. 

 

Vervolgvraag: Is dan de grens 50 personen?

Ja, de grens tussen 'beperkt' en 'kwetsbaar' is altijd gelegd langs die grens: 50 personen een groot deel van de dag (+_ 8 uur) aanwezig.

Vervolgvraag: Dit is dan een vuistregel, waarom staat er dan niet 50 of meer in de wet

Dit staat er indirect wel, alleen dan vertaald naar vierkante meters (bijv. 1.500 m2 kantoor, 30 pers/m2). Dit staat ook toegelicht op de bijlage VI Bkl.

Antwoord

De data in de BAG, DUO en het LRK zijn open en gratis, de KvK data is wel open maar niet kosteloos.