De (gedelegeerde) bronhouders zorgen dat data van risicovolle activiteiten in het REV terecht komen. Als bronhouder zet je hiervoor verschillende stappen. Zo breng je alle benodigde data op orde, pas je eventueel de interne procedures en werkafspraken aan en zorg je ervoor dat op termijn een koppeling tussen de eigen software (bv. het zaaksysteem) en het REV mogelijk is. Het proces van kennismaking met het REV tot aan de uiteindelijke aansluiting neemt veel tijd in beslag. Tijdens dit proces moeten ook verschillende keuzes gemaakt worden. Het is daarom van belang om inzicht te krijgen in de te nemen stappen. Het stappenplan helpt daarbij.
Het stappenplan onderscheid vier stappen. Stap 1: weten wat er nodig is & draagvlak creëren, stap 2: data, Informatie- voorziening & processen op orde, stap 3: aanleveren & aansluiten, stap 4: beheer van data in het REV. Het stappenplan voorziet in uitleg per stap en in vragen die je aan jezelf moet stellen voor het opstellen van een plan van aanpak. Verder biedt iedere stap een overzicht van de relevante documentatie en hulpmiddelen.