Het op het terrein van Industriepark de Kleefse Waard (IPKW) gevestigde adviesbureau ‘Alles over waterstof’ verzorgde een workshop over waterstof op het REV-congres van 12 september '24. Deze “Waterstof Experience” laat zien wat waterstof kan betekenen voor de toekomst.
Aan bod kwamen de volgende vragen in vogelvlucht voorbij: Wat zijn de eigenschappen van waterstof? Hoe verloopt het productieproces? Hoe kan het vervoer van waterstof zo economisch mogelijk? En welke gevaren zitten er aan bepaalde transportvormen, bijvoorbeeld onder hoge druk of chemisch gekoppeld aan een drager zoals Stikstof (ammoniak) of methanol? Welke veiligheidseisen zouden hierbij op hun plaats zijn? Maar ook was er aandacht voor de toepasbaarheid van waterstof in: verwarmingsketels, kooktoestellen, in industriële productieprocessen en aandrijving van vervoermiddelen ‘van step tot vrachtschip’.
Na de beknopte uitleg, want er was nog zo veel meer te vertellen over waterstof, was het tijd voor het echte werk op locatie. De deelnemers bezochten per fiets het nabijgelegen waterstoftankstation op het IPKW-terrein en zagen hoe het nu al mogelijk is om waterstof te tanken.
Dit waterstoftankstation bestaat uit twee tankzuilen; een voor vrachtwagens en een aparte tankzuil voor personenauto’s. Bij de pomp voor het tanken van personenauto’s maakt het vulpistool een infrarood verbinding met de software van de auto. Dit als extra veiligheidsredenen voor de gewone burger die zijn voertuig wil gaan tanken met waterstof en omdat er een hoge vuldruk tot 700 bar wordt gebruikt. Voor het tanken van vrachtwagens (waar de opgeleide chauffeurs beroepsmatig weten wat waterstof is, en de vuldruk ‘slechts’ 350 bar is, is deze extra beveiliging er niet.
Het was opvallend hoe dun de aanvoerleidingen waren die het waterstof naar de tankzuil leidden. Met slechts 6 kilo aan waterstof kan een personenauto ongeveer 600 kilometer rijden. Een trekker (met beladen oplegger) op waterstof heeft ongeveer 40 kilo aan waterstof aan boord en heeft dan een actieradius van ca 400 kilometer.
Het aantal waterstoftankstations in Nederland, maar ook in het buitenland, zal nog fors moeten toenemen om deze waterstof gedreven wegtransporten te laten floreren.
Frank Mietes van ‘Alles over waterstof’ heeft nog een droom die bijna werkelijkheid is geworden; een heuse fat bike op waterstof!