Sinds april 2024 werkt Rijkswaterstaat (RWS) aan het Portaal Atlas Veiligheid (PAV). RWS bouwt een platform dat aansluit bij de wensen van omgevingsveiligheidsprofessionals en bronhouders van het Register Externe Veiligheidsrisico’s.

Signalen
Veel gebruikers gaven aan dat de huidige kaartviewer van de Atlas Leefomgeving (ALo) lastig te gebruiken is bij professionele taken zoals vergunningverlening. De ALo kaartviewer heeft onder andere burgers als doelgroep. Daardoor is het lastig de kaartviewer specifiek af te stemmen op de wensen van de professionele gebruiker. Een kaartviewer voor professioneel gebruik vereist andere functionaliteiten en informatie. Daarbij verwezen de professionals vaak naar de Signaleringskaart. Tijd om wat met deze signalen te doen! Daarom besloot het REV-team om een proef te starten voor een Atlas Veiligheid kaartviewer gericht op omgevingsveiligheidprofessionals.

Proef kaartviewer
Het PAV is een proef kaartviewer waarop we data tonen op een manier die aansluit bij wensen van de professional. Daarnaast nemen we de functionaliteiten van de geliefde Signaleringskaart zo goed mogelijk mee in het PAV. Deze wordt namelijk uitgefaseerd en is op den duur niet meer beschikbaar.

De werkgroep bestaande uit Rijkswaterstaat, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu), IPO, ODNL, Signaleringskaart en Geodan ontwikkelt momenteel het PAV. De werkgroep en werkt in fases. De focus ligt nu op externe veiligheidskaarten. Als dit bevalt, volgen ook de andere omgevingsveiligheidskaarten. De proef loopt tot eind 2024.  

Doel
Ons doel: een platform dat data omtrent omgevingsveiligheid zo goed en volledig mogelijk op een juridisch kloppende manier ontsluit. Op 12 september tijdens het REV congres laten we een eerste versie van de Atlas Veiligheid zien. Hierna volgen verschillende momenten waarbij we gebruikers om feedback vragen.  Schrijf je in voor het congres mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Tot die tijd?
Ondertussen blijft de ALo zoals deze is. De ALo verdere ontwikkeling gaat gewoon door. Pas later bij het besluit om de kaarten los te koppelen, verdwijnen de EV-kaarten uit de ALo omgeving. Wel blijven deze in samengevoegde vormen (quickscan, aandachtsgebieden, kwetsbare gebouwen en locaties, en PR-contouren) beschikbaar voor burgers. Zo blijven burgers toegang hebben tot alle informatie op een overzichtelijke manier. Ook het PAV blijft openbaar toegankelijk.

Omdat er nog hard wordt gewerkt aan het PAV, is deze nog niet beschikbaar om te bekijken.